In het bijhouden van de verplichte vakliteratuur ontkomen we er bij Tacoon niet aan om een duidelijke trend op te merken: het is klaar met ouderwets beoordelen, en het ouderwetse beoordelingsgesprek. En daar zijn we het helemaal mee eens! Er is (bijna) nooit iemand beter geworden van het gesprek dat begint met een blanco velletje en het hele jaar moet samenvatten – en beoordelen.
Eén keer per jaar een (éénrichting) beoordelingsgesprek voeren is niet meer van deze tijd! En al helemaal niet als dat gesprek plaats vindt tussen leidinggevende en medewerker op basis van een blanco A4tje vlak voor de feestdagen…Hoe subjectief, frustrerend en contra-productief wil je het hebben! Het is niet gek dat het in de meeste bedrijven is – of gaat worden afgeschaft.
Echter, het beoordelingsgesprek dient wel degelijk een bepaald doel. Het is een stukje structuur in de communicatie tussen bedrijf en werknemer, en in deze structuur worden zaken zoals ontwikkelingspunten, bonusen en het personeelsdossier geeikt. Helaas wordt dit met het afschaffen van het beoordelingsgesprek vaak met het badwater weggegooid.
Met moderne tools is een continu dialoog (directe feedback) in een organisatie mogelijk, waar medewerkers en leidinggevenden houvast aan hebben, die effectief kan worden ingezet en die toch ook gestructureerd is en die middels heldere rapportages leidt tot een bruikbaar en actiegericht dossier. En hoe meer feedbackgevers des te objectiever worden de uitkomsten.
Met de inzet van Tacoon als hulpmiddel in organisaties wordt bovenstaande met succes gerealiseerd. Een gestructureerde continu dialoog in de organisatie met als doel om talenten en competenties van medewerkers te ontwikkelen. Met als positief (neven)effect dat de betrokkenheid, loyaliteit en motivatie exponentieel toenemen, wat leidt tot minder ziekteverzuim, hogere klanttevredenheid en dus betere resultaten.
Voor meer info: www.tacoon.nl of een email naar: [email protected]
Leave a Comment